أخبار عاجلة

“تراجيديا الخطيب وتركى آل شيخ “.. موسيقى حزينة تنتهى بذبح “الماعز” !!

رصد فصول التراجيديا : ياسر عبد العزيز

اعترف بأننى واحد من عشاق التراجيديا ، ارتبطت بها فى مناسبات كبيرة ، تارة على صفحات عمالقة الأدب ، وتارات كثيرة فى المسرح أو عبر الشاشات بعدما انفتحت سماوات العالم الفضائية وحولتنا إلى قرية صغيرة !!

والتراجيديا أو المأساة ؛ لفظ أدبي قديم ، يقصد به القصة ذات النهاية الحزينة ، وهذا ما يعرف بين الناس ، ولكن أحدا لم يتعمق في معنى اللفظ !!

تراجيديا كلفظ اغريقي تعني حرفيا «أغنية الماعز»، وسميت بهذا الاسم ، لأن العروض المسرحية من نوع تراجيديا ، دائما ما كانت على شكل أغان أو طقوس وتنتهي بذبح ماعز كرمز للمأساة أو النهاية الحزينة.

بشكل عام تعتبر التراجيديا عملاً درامياً مبنياً على قصة، شخصيات وفكرة يبنى عليها الحوار الدرامي حيث تنطبق هذه الفكرة على تعريف أرسطو، فوفقا لما ذكره أرسطو فإن هيكل العمل التراجيدي لا ينبغي أن يكون بسيطا بل معقدا وأن يمثل الحوادث التي تثير الخوف والشفقة.

ومنذ أيام طلت علينا تراجيديا واقعية مكررة بين المستشار تركى آل شيخ رئيس هيئة الترفيه بالمملكة العربية السعودية الشقيقة ومجلس إدارة الاهلى برئاسة محمود الخطيب ، شهدت فصولا جديدة وغريبة على مسرح الأحداث الرياضية لم نكن نعرفها من قبل .

الفصل الأول من المأساة بدأ مع تكرار الخطيب ورفاقه تجاهلهم إلى تركى آل الشيخ ورفضهم تنفيذ اتفاق جرى بينهما مسبقا بشأن تفاصيل مهرجان اعتزال نجم الاهلى حسام عاشور !!

الموقف الذى لم يكن معلنا كشف عنه تركى آل شيخ فى بوست عبر صفحته الشخصية على الفيس بوك قال فيه بالحرف : اذا كان القرار بيد ادارة مش عاوزه مصلحة النادي وبيعطلو اي اي حاجه تصب في مصلحة النادي … وصبرت عليها كتير بس واضح انهم مش حيتغيرو في حاجه … الحمدالله عندي نادي في أوروبا ! والباب الي يجيلك منه الريح سده واستريح … لغاية مايجي رجال يقدرو الرجال!

الخطيب ورفاقه ردوا بشكل غير مباشر عبر صفحات إلكترونية قال تركى آل شيخ فى بوستات لاحقة أنها مأجورة وسرب مكالمات مسجلة لبعض نشطاء الاهلى وبدأ ببوست قال فيه تركى آل شيخ حرفيا : لما تشغلو لجان على الاقل ادوهم كلام منطقي … مش حاجه متمشيش على عيل عنده ٤ سنين ! هههههههه

نموذج من هجوم كتائب الخطيب الالكترونية على تركى آل شيخ

وتابع تركى آل شيخ قصف جبهة الخطيب ورفاقه عبر منصته الفيسباوية وقال تركى آل شيخ : اسلوب رخيص زي رخص الي بيديهم التعليمات👍..وأرفق مجموعة من التسريبات المسجلة .

المكالمات المسجلة التى سربها تركى آل شيخ لكشف كتائب الخطيب الالكترونية

هنا انتفض محمد سراج الدين عضو مجلس إدارة الاهلى مصحوبا بهالة من عشاق الاهلى ودخل على خط النار ببوست هذا نصه : بعيد عن الكورونا ربنا يحفظنا ويسلمنا منها جميعاً في فيروس عجوز موجود من زمان في قطاع الرياضة في مصر وفي فيروس تاني عيل لسه مستجد من الخارج الفيروسات دي بتنشر فتن وقرف ومشاكل طول الوقت في الرياضة وبين الناس وبين بعض وبين أكبر جمهورين في مصر اللي انا واحد مرضاش باحداث اي نوع من أنواع الفتنة بينهم بأي شكل من الأشكال احنا في النهاية ولاد بلد واحدة.

اول بوست قصف به سراج الدين جبهة تركى آل شيخ

وتابع قائلا : نختلف اه نهزر مع بعض اه لكن تطاول وأذى ده منبوذ ومرفوض بالنسبالي من الجانبيين..المشكلة ان الفيروسات دي مختلفة عن الكورونا في حاجة وهي ان لها علاج بس العلاج لازم يجي من الدولة ويكون جذري الدولة اللي انا بحترمها وبقدرها عشان محدش يزايد عليا انا ابن مؤتمر الشباب ودايماً بكون فخور بده وظهوري الأول هناك في ٢٠١٦ وعرضي لأفكاري كان دفعة ونقلة ليا في أمور تانية كتير مؤتمر شباب مصر اللي كله طموح وتفاؤل وفكر ونقاء مش أجواء عشوائية وفتن وبلطجة تعوق الواحد عن أهدافه وطموحه الحقيقي لرفعة بلده وناديه المفضل اتمني يكون في مستمع لأن فاض الكيل…اللهم بلغت اللهم فاشهد

وهنا تصاعدت الأزمة رويدا رويدا وكتب تركى آل شيخ ساخرا من سراج وتساءل تركى آل شيخ قائلا : هوا مين الهلفوت ده محمد سراج الدين؟ ايه موقعك من الاعراب بس قبل مرد عليك يا هلفوت؟

تركى آل شيخ يصف سراج بالهلفوت

أثار بوست تركى آل شيخ حفيظة محمد سراج الذى تحول إلى أيقونة لجماهير الاهلى ورد سراج على تساؤل آل شيخ وكتب فى بوست له : هو انا متربي وهادي الحمد لله ودي نعمة ربتني عليها والدتي الأستاذة الجامعية ووالدي وهو لواء مدفعية سابق في الجيش المصري بس افتكر انه كان علمني كمان ان الكرامة دي اعلى واهم صفات الإنسان وان عمري ما اقبل اي تجاوز في حقي.

محمد سراج يرد بقسوة على انتقادات وتجاوزات تركى آل شيخ

و تابع قائلا: وانا بشفق عليك حقيقي لأنك ملقتش حد يربيك تربية سوية أو يعلمك ان مش كل حاجة المظاهر والشو والهبل اللي بتعمله ده اللي خلاك مسخة أمام العالم كله في قيم ومعاني واصول اهم وأسمى من كده بكتير بس انت معذور متعرفهاش بحمد ربنا اني اتربيت كده وانا مش بشوفك يا تركي ال شيخ من اول يوم غير واحد ناقص وجاهل وهفضل اشوفك كده على طول وعلى فكرة انت مش كاسر عيني وانت عارف كده كويس ولا عمرك هتقدر في أحلامك حتى تكسرها ولا انت ولا اتخن تخين

بدأت علامات الغضب تكسوا وتسيطر على لغة تركى آل شيخ الذى رد ببوست نارى وقال : ارجع أسال هوا انتى مين عشان اكسر عينك؟ مالكش اي قيمة … بعدين اذا انا بحب الشو على كلامك على الاقل بدفع حق الشو الي بعمله …مش زيك هارينا بابي ومامي وفي الاخر ناجح بفلوسي انا ودعمي انا؟! متعملش فيها راجل وبتاع كرامه وانتى اساساً الكرمه دي متعرفهاش الا في بوست فيس!

تركى آل شيخ يجدد قصف جبهة سراج بقوة

وتابع قائلا : وبعدين انا مش حشتم في ابوك المحترم الي للاسف معرفش يربيك ولا اجيب سيرة ارض الطوب الرملي في الواحة في مدينة نصر وبقية الاراضي والشيك الي ب ١٠ مليون جنيه بدون رصيد لن كده حيزعل منك بابي … لو عندك كرامه يابو كرامه يا اهبل كان اتصرفت وانا مرتين ارمي الاستقاله في وشك ومتقبلوهاش … واستقاله بين السطور فيها انه ميشرفنيش اكون رئيس ل نادي الاهلي العظيم الي بحبه وبحب جمهوره وفيه هلفوت في مجلس الاداره زيك … بتاع بابي ومامي ! دي اخر مره انزل ل مستواك وارد عليك ببوست … فاهمني😂

وواصل تركى آل شيخ قصف جبهة الخطيب ورفاقه قائلا فى بوست جديد : ياسبحان الله … حسام عاشور وعبدالله السعيد واحمد فتحي وعماد متعب ومؤمن زكريا كلهم الي غلط وأنتو الصح؟! الظلم ظلمات يوم القيامة … عاشور لوحده بطولاته وتاريخه كفايه … الوفاء والاحترام والخوف على أكل عيش الناس وعلاج الناس من غير مصالح بقى في الزمن ده شوو ! عجبي.

تركى آل شيخ يستشهد بأزمات وصدامات مجلس الخطيب مع نجوم الاهلى

احتدمت الأزمة وزادت المأساة ودخلت فى مرحلة ذبح الماعز وأعلن تركى آل الشيخ رسميا ملاحقة محمد سراج قضائيا ونشر بوست قال فيه : مصر بلد قانون … ومفيش أحسن من القانون👍🇪🇬🇸🇦

وشهد الفصل الأخير من التراجيديا بوست قال فيه تركى آل شيخ :رسالتي “القبل الأخيرة” في موضوع الرئاسة الشرفية و علاقتي بالنادي الأهلي؛ عندما تقدمت باستقالتي سابقاً عن الرئاسة الشرفية كان حباً في انهاء اي خلافات بعد أن سامحت في كل ما مضي ليبقي حب الاهلي في قلبي كمشجع كما كبر معي منذ صغري … و لم اتعامل ابداً في امور النادي كوزير لدولة شقيقة و لكن كمحب و مشجع متعصب حريص علي ناديه… فحسيت اني مكاني فعلاً اني ارجع كمشجع وسط الجمهور هيكون أفضل ليا و للنادي علشان اختلاف وجهات النظر و فرق السرعة في اتخاذ القرار كان كبير .

وتابع تركى آل شيخ قائلا : و لكن عندما تم رفضها و طلب مني رئيس النادي الرجوع مرة أخري للرئاسة الشرفية… لم أتردد لحظة كمحب للنادي ان ارجع للعمل علي تحقيق بعض امال و احلام الجماهير العريقة و العريضة اللي انا هفضل منهم، و أؤدي دوري علي أكمل وجه دون اي تدخل في أعمال مجلس الإدارة … و تم الاتفاق علي الملفات الاساسية و المشاريع المستقبلية اللي هنشتغل عليها الفترة القادمة … و برضو حصلت نفس المشاكل القديمة .

الفصل قبل الأخير

وذيل البوست بسؤال قال فيه تركى آل شيخ : السؤال، ليه طلبتوا اني ارجع تاني كرئيس شرفي بعد ما استقلت بدون اتفاق بين اعضاء مجلس الادارة علي رجوعي؟ لأن ده واضح جداً الأن من البطولات الوهمية التي يمارسها البعض!… الرجوع كان رغبة من البعض و ليس الكل. و حابب أؤكد علي اني لم أطلب الرجوع و لكن طلب مني اني ارجع من قبلكم!! وعندما زرت رئيس النادي كان بسبب مرضه وزيارة مريض قمت بها لن هاذي هيا تربيتي علي العموم، حتي الأن لم يتم قبول استقالتي من النادي و انا حتي الأن لم اسحبها !!🇪🇬🇸🇦❤️🙏🏻👍

وفى النهاية جاء رد الاهلى برئاسة الخطيب بإطلاق رصاصة الرحمة وربما العذاب على تركى آل شيخ الذى بدأ متماسكا مع قبول استقالته من رئاسة الاهلى الشرفية وكتب فى بوست أخير قائلا: أخيراً الاستقالة أتقبلت … والكورة الان في ملعب معالي وزير الرياضة ل أرجاع كل شيء ويانحلة لاتقرصيني ولا عاوز عسلك … ياليت كانو كاتبين كل حاجه بالاسماء😎

قبول استقالة آل شيخ .. فصل أخير ام بداية لتراجيديا جديدة فى مأساة ذبح الماعز؟!

عن العب كوره

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

https://www.high-endrolex.com/37